Taxi-app Uber won de harten van haar gebruikers met eenvoud. Maar tegenwoordig is die ver te zoeken.

Wie weet precies wat UberPool, UberX, UberBlack, UberSUV, UberXL en UberAccess zijn en hoe ze van elkaar verschillen? De keuzevrijheid is een last voor de app en al helemaal voor de nieuwe gebruikers.

“Eerlijk gezegd, als je nu de app gebruikt is er geen enkele manier om snel uit te vinden wat Select en wat Access is”, zei Uber-CEO Travis Kalanick deze week. “Is Access een VIP-dienst? Nee, het is voor rolstoelgebruikers… We hadden een nieuw systeem nodig dat om kan gaan met de groeiende set aan verschillende diensten.”

De nieuwste versie van Uber schoont niet alleen de app op, maar baant ook de weg voor een bredere omzetbasis. Niet onwelkom voor een bedrijf dat binnenkort een beursdebuut wil gaan maken.

 

Waar naartoe?

New uber app

De nieuwe Uber-app opent met de vraag: 'Waar naartoe?'. Na het invoeren van je bestemming, toont de app je de verschillende opties, zoals UberPool en UberX. Foto: Uber
De nieuwe app die Uber liet zien - en in de komende weken wereldwijd verkrijgbaar zal zijn - start met een simpele vraag: 'Waar naartoe?' Het voelt herkenbaar, zoals Facebook en Twitter die je vragen wat je aan het doen bent.
Uber zet de bestemming nu helemaal centraal. Als je om half acht de deur uit gaat, stelt hij uit zichzelf je kantoor voor, op basis van vorig gebruik. Of, als je dat toestaat, gaat de app ook synchroniseren met je agenda zodat het adres van je volgende afspraak meteen op de kaart verschijnt.

Nog beter is de functie waarbij je via je contactenlijst kan vinden waar je met je vrienden afgesproken hebt - uiteraard wederom alleen met toestemming. Dat betekent dus een einde aan berichtjes om je vrienden te vragen waar ze zijn.

"Zoveel apps proberen je tijd te stelen en dan die aandacht verkopen aan de hoogste bieder. Uber heeft een uniek businessmodel in de zin dat wij je tijd willen teruggeven. Het is ten slotte het meest waardevolle bezit dat je hebt."

Entertainment onderweg

Uber on trip

Foto: Uber

In plaats van dat je het hele ritje op de kaart zit te staren, gaat Uber in de eigen app meer relevantie bieden. Kalanick noemt het Uber Feed en het is geënt op de individuele rit van de gebruiker.

Stel dat je op weg bent naar een restaurant, dan kan Uber je via Yelp de beter gerechten daar aanraden. Of onderweg naar een treinstation krijg je de laatste vertrekinformatie te zien.  En als je te laat bent, kun je dat met een ludiek en uniek filtertje voor Snapchat melden aan je afspraakje.

In een later stadium komt daar nog UberEATS bij, waarmee je onderweg naar huis eten kan bestellen bij een nabij restaurant. En omdat Uber precies weet hoe lang je in de auto zult zitten, maken de servers een berekening wanneer het eten na jouw thuiskomst arriveert. "Als je het goed plant en een beetje geluk hebt, kun je het zo plannen dat jij en burrito op hetzelfde moment bij je voordeur arriveren."

Maar ondanks Kalanicks mooie woorden opent deze kennis - hoe lang iemand in een auto zit - ook de deur naar een nieuwe vorm van geld verdienen voor Uber: advertenties. Het bedrijf heeft dan wel ontkend dat ze in de advertentiebusiness stappen, maar het is niet onvoorstelbaar dat er straks kortingsbonnen voor restaurants of musea op je scherm opduiken. Of denk aan filmtrailers.

De data zijn namelijk veelzeggend: passagier (en zijn reisgeschiedenis), bestemming en een bepaald aantal minuten. Dat is een basis voor Uber om de strijd rond locatiegebonden adverteren te gaan winnen - iets dat Foursquare poogde door middel van coupons maar nooit echt in slaagde.

"We vragen je naar je bestemming omdat we je daar zo snel mogelijk willen krijgen, maar we willen meer doen dan dat. Niet alleen de aankomst maar ook de reis ernaartoe moet speciaal worden."